Tilaisuudet
Tällä sivulla julkaistaan Infraohjelma Helsingin projektien (Länsiratikat, Länsisataman pikaraitiotie ja Viikin–Malmin pikaraitiotie) tulevat tilaisuudet sekä aiemmin järjestettyjen tilaisuuksien materiaalit ja niissä esitetyt kysymykset vastauksineen.
Länsiratikat
Tulevat tilaisuudet
Suunnittelemme seuraavia asukastilaisuuksia alkuvuodelle 2026, alustavasti helmi–maaliskuun aikana.
Tarkemmat päivämäärät ja paikat vahvistetaan myöhemmin.
Aiemmin pidetyt tilaisuudet
10.11.25 klo 17.30–19.00
Asukastilaisuus: Länsiratikoiden suunnittelutyöpaja
Munkkiniemen yhteiskoulu, auditorio
Laajalahdentie 21, 00330 Helsinki
- Länsiratikat-projektin laajuus ja taustatieto & HSL
- Turunväylä ja Huopalahdentie
- Huopalahdentien ja Turunväylän liittymäalueen katusuunnitelmaluonnokset
- Munkkiniemi
6.11.25 klo 17.30–19.00
Asukastilaisuus: Länsiratikoiden suunnittelutyöpaja
Haagan peruskoulu, ruokala
Isonnevantie 16c, 00320 Helsinki
- Länsiratikat-projektin laajuus ja taustatieto & HSL
- Haagan liikenneympyrä ja katutilan ratkaisut
- Haagan ympyrän alueen katusuunnitelmaluonnos
- Vihdintien bulevardisointi
- Kannelmäki–Lassila-alueen muutokset
3.11.25 klo 17.30–19.00
Asukastilaisuus: Länsiratikoiden suunnittelutyöpaja
Töölön kirjasto, tapahtumatila
Topeliuksenkatu 6, 00250 Helsinki
- Länsiratikat-projektin laajuus ja taustatieto & HSL
- Töölön pysäköintimuutokset ja kaupunkivihreä
- Ilmarinkadun katusuunnitelmaluonnos
- Töölöntori ja Nordenskiöldinaukio
- Runeberginkatu ja Topeliuksenkatu
26.8.25 klo 17.00–18.30
Asukastilaisuus: Länsiratikat-projektin aloitustilaisuus
Valkea talo, Ilkantie 4, 00400 Helsinki
Valkea talon auditoriossa järjestetyssä tilaisuudessa kerrottiin Länsiratikat-projektin aloituksesta sekä tulevista töistä.
Tilaisuudessa esitetty materiaali (pdf)
Tilaisuuden esitysmateriaali (pdf)
Tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset
Lautakunnan edellytykset ovat hyvin tiedossa, nämä on huomioitu ja niitä kehitetään edelleen. Emme toimi valmiilla ja kiinteillä lähtökohdilla. Nopeuden kehittämistä voidaan jatkaa, ja kustannuksia pyritään painamaan koko ajan alas päin.
Allianssin keskeinen elementti on tavoitekustannus. Budjettia ei voi ylittää ilman erillistä päätöstä. Tämä kannustaa löytämään parempia toteutusratkaisuja. Lisäksi tehdään tiivistä yhteistyötä saman pöydän ääressä tilaajan, suunnittelijan ja rakentajan kesken, jotta saadaan parhaat ratkaisut toteutukseen. Aiemmat kokemukset ovat hyviä: kokonaisvaikutukset voivat olla merkittäviä.
Raitotiellä on keskinopeustavoite 20 km/h. Tavoitteen toteutumista ja kustannuksia seurataan. Lisäksi ratkaisujen vaikutukset simuloidaan. Taloudenhallinta on ammattitaitoista: seurataan koko ajan euromääräisesti, ja ohjaus on läsnä joka päivä.
Yleiskaavassa (YK) on pikaraitiotiemerkintä. YK toteutuu aina vaiheittain, siinä esitetyt ratkaisut eivät synny kerralla tai velvoita toteuttamaan täyttä laajuutta. YK ohjaa asemakaavoitusta ja sisältää ohjeellisia yhteysmerkintöjä.
Pikaraitiotie viittaa runkoyhteyteen, joka muodostaa säteittäisen yhteyden. Raitiotie on joustava tekniikka, jonka yhteensopivuus vanhaan verkostoon on hyvä. Nopeus edellä ei mennä, vaan katuympäristö määrittää tarpeen. Rakennamme raideliikenteen verkoston osaa, jolla on suuri kapasiteetti ja hyvä palvelutaso.
Yksi. Monet meistä ovat helsinkiläisiä: teemme ratikkaa myös itsellemme.
Töölössä on erilaista. Haagaan on tavoitteena toteuttaa runsasta katuvihreää. Olemassa olevaa luontoa muokataan vain rakentamisen kannalta välttämättömin osin. Toteutettavaan infrastruktuuriin pyritään lisäämään luontoarvoa.
On hahmoteltu HSL:n kanssa. Ei ole esitetty muutoksia runkolinjoihin. HSL suunnittelee parhaillaan linjastoa. Rakennamme joukkoliikenteen verkostoa, joka mahdollistaa erilaiset matkat eri tarpeisiin ja tarjoaa monipuoliset yhteydet.
Pitää paikkaansa. Länsiratikat ei rakenna viheralueille, mutta mahdollistaa tulevan maankäytön, kuten Läntisen bulevardinkaupungin toteuttamisen (linkki: Läntinen bulevardikaupunki | Helsingin kaupunki).
Kolmikulmassa on alkupiste, päätepysäkki sijaitsee Kantalettarentiellä, kauppakeskus Kaaren edustalla.
Tämä huomioidaan suunnittelussa ja pyritään löytämään mahdollisimman hyvä lopputulos kaikki näkökulmat huomioon ottaen.
Ratkaisu mahtuu hyvin alueelle, kun alueen liikenteelle osoitettua tilaa järjestellään uudelleen. Linkki asemakaavaan: https://ahjojulkaisu.hel.fi/17FE86E4-4B3C-C3CF-9410-881EC7400000.pdf
Asiasta ei ole tehty päätöstä. Tarkentuu HSL:n linjastosuunnittelussa.
Nykyinen perustuu matka-aikaan. Arviota päivitetään, kun saadaan uutta tietoa.
Kyllä. Hissi- ja porrasyhteys asemalaiturille tulossa.
Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelman oikaisuvaatimuksen käsittely on kesken. Sen ympärillä on käynnissä asemakaavoitukseen ja muutoksenhakuun liittyviä prosesseja.
Ei pitäisi. Toimielinten päätökset ovat täytäntöönpanokelpoisia muutoksenhaun aikana, ellei muutoksenhakuviranomainen erikseen kiellä niiden toimeenpanoa. Valitus ei käy täytäntöönpanon myötä hyödyttömäksi, sillä valituksen kohteena oleva päätös ei yksin mahdollista peruuttamattomia toimenpiteitä.
Ei ole taikatemppu: muuttuu korttelirakenteeksi ja aiempaa suuremmaksi. Linkki asemakaavaan: https://ahjojulkaisu.hel.fi/17FE86E4-4B3C-C3CF-9410-881EC7400000.pdf
Asemakaavassa näkyy. Linkki: https://ahjojulkaisu.hel.fi/17FE86E4-4B3C-C3CF-9410-881EC7400000.pdf
Rakennusten sijoittuminen ympyrän alueelle näkyy asemakaavassa näkyy. Linkki: https://ahjojulkaisu.hel.fi/17FE86E4-4B3C-C3CF-9410-881EC7400000.pdf. Havainnekuva: CCBA8844-64B3-C8EE-8984-880568400001.pdf
Rakennetaan itäpuolelle, ei ole ympyrässä tai huoltoasemalla. Asemakaavoitusprosesissa tehdään päätökset. Linkki: https://ahjojulkaisu.hel.fi/17FE86E4-4B3C-C3CF-9410-881EC7400000.pdf
Lainvoimaisten kaavojen ja suunnitelmien toimeenpanoa jatketaan.
Kantalettarentien muutosten laajuus selviää suunnittelun edetessä.
Ei. Suunnittelu on alkutekijöissään. Oikealla hetkellä pääsee vaikuttamaan.
Molempien linjojen pysäkit ja vaihtopaikka tulossa. Tarkemmat vaikutukset selviävät rakentamisen aikana. Jos raideliikenne katkaistaan, se tehdään viimesijaisena vaihtoehtona.
Kyllä. Se on lähtökohta.
Välitetään ja jatketaan keskustelua.
Alustava mitoitus on. Palaamme yksityiskohtiin.
Kyllä.
22.5.25 klo 17.00–18.30
Asukastilaisuus: Länsiratikat-projektin aloitustilaisuus
Töölön kirjasto, Topeliuksenkatu 6, 00250 Helsinki
Töölön kirjastossa järjestetyssä tilaisuudessa kerrottiin Länsiratikat-projektin aloituksesta sekä tulevista töistä.
Tilaisuudessa esitetty materiaali
Tilaisuuden esitysmateriaali (pdf).
Tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset
Tilaisuuksista on tiedotettu Helsingin Uutisten printtiversiossa 14.5. sekä tätä ennen on lähetetty mediatiedote ja tiedotettu Facebookin kaupunginosaryhmissä ja Länsiratikat-tilillä. Tilaisuudet järjestettiin nopealla aikataululla. Siksi paikallislehtien, kuten Töölöläisen, julkaisuaikataulu ei soveltunut tämän tapahtuman mainostamiseen. Jatkossa tulemme hyödyntämään myös niitä. Pyrimme näkymään myös kaupungin omissa kanavissa mahdollisuuksien mukaan.
Puurivit on tarkoitus säilyttää. Laiturien viemä tila voi vaikuttaa joihinkin puihin. Katuympäristön laatu on korkealla prioriteetilla Länsiratikoissa.
Aina vaikutusmahdollisuudet eivät valitettavasti toteudu. Tilanteen korjaaminen vaatii kehitystyötä ja uusia toimintatapoja. Länsiratikoiden tavoitteena on avoin vuoropuhelu kaupunkilaisten kanssa. Erilaisilla kanavilla pyritään lisäämään kaupunkilaisten osallisuutta. Paikalliset näkemykset voivat joskus olla ristiriidassa kaupungin strategisten tavoitteiden kanssa. Kaikki julkisuudessa olevat suunnitelmat eivät aina ole ajantasaisia, eivätkä siten aina heijasta todellisuutta. Pyrimme kehittymään sekä luomaan yhteistä ympäristöä ja hyvää.
HSL-lipun hinnanmuodostus on monitahoinen prosessi. Yksi hanke ei vaikuta kuin joitakin prosentteja. Kaikkia kustannuksia ei suoraviivaisesti siirretä lippujen hintoihin.
Pysäkit ovat siellä, missä niitä tarvitaan. Luku ei ole absoluuttinen. Linjalla 14 on kantakaupungin ulkopuolella pidemmät pysäkinvälit. Kantakaupungissa pyritään tiheämpään pysäkkien sijoitteluun.
HSY on mukana Infraohjelmassa ja Länsiratikoissa. Kaikkien viemärien mitoitus tarkistetaan, myös tulvamitoitus ja kaivojen riittävä määrä.
Linja 14 käyttää olemassa olevia pysäkkejä. Pysähtyy kaikilla pysäkeillä.
Kyllä. Länsiratikat pyrkii lisäämään katuvihreää rakentamisalueillaan. Olemassa olevaa puustoa säilytetään mahdollisimman paljon. Jos puita kaadetaan, niiden tilalle istutetaan lähtökohtaisesti uusia.
Kyllä, Paciuksenkadulla.
Kyllä.
Raitiotie palvelee sen varrella tiivistyvää kaupunkirakennetta ja liittyy siten raideliikenteen verkostokaupungin kehittämiseen.
Kyllä. Olemme yhteydessä operaattoreihin jo katutöiden suunnitteluvaiheessa, jotta mahdollisimman moni tarve voitaisiin täyttää yhdellä kertaa, yhden työmaan sisällä. Lisäksi HSY on Infraohjelma Helsingin osapuoli.
Pyrimme olemaan koko ajan parempia ja oppimaan uutta. Aina kun rakennetaan kaupunkiympäristössä, vaihtoehdot ovat käytännössä lyhyt työ ja maksimaalinen haitta tai pitkäkestoinen työ vähäisellä haitalla. Haetaan keskitietä ja tehdään kerralla valmista. Paikalliset haitat minimoidaan.
Kantakaupungissa kadunvarsipysäköinti on puhuttanut ja sitä on järjestelty uudelleen. Länsiratikoissa toteutetaan parempaa kävely- ja pyöräilyinfrastruktuuria sekä joukkoliikennettä.
Tämä on esitetty yleissuunnitelmassa. Tavoite Topeliuksenkadun pyörätielle todennäköisesti säilyy.
Linnakoskenkadun pyöräliikenteen järjestelyt tarkentuvat jatkosuunnittelussa.
Ei.
Jatkuvuus perustuu poliittiseen hyväksyntään ja demokraattiseen päätöksentekoon. Riski ei ole kovin todennäköinen. Yleis- ja hankesuunnitelmat on hyväksytty.
Paikka on ongelmallinen. Kiinnitetään huomiota poikkeusreitteihin.
21.5.25 klo 17.00–18.30
Asukastilaisuus: Länsiratikat-projektin aloitustilaisuus
Munkkiniemen yhteiskoulu, Laajalahdentie 21, 00330 Helsinki
Munkkiniemen yhteiskoululla järjestetyssä tilaisuudessa kerrottiin Länsiratikat-projektin aloituksesta sekä tulevista töistä.
Tilaisuudessa esitetty materiaali
Tilaisuuden esitysmateriaali (pdf).
Tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset
Kartalla on esitetty uudet ja peruskorjattavat rataosuudet. Kyseisessä kohdassa pikaraitiotie liittyy kantakaupungin raitioverkkoon.
Kun bussiliikenne alueelta poistuu, tulee tilaa raitiotielle. Edellytykset säilyvät kaikille kulkumuodoille, myös autoille. Kadunvarsipysäköinti kaduilla poistuu. Sitä korvataan lisäämällä vinopysäköintiä muille lähikaduille.
Allianssissa on yhteinen jaettu vastuu hyvästä lopputuloksesta. Tilaaja määrittää viime kädessä, ovatko ratkaisut toteutukseen eteneviä.
Ei. Asia on palautettu jatkosuunnitteluun. Jos se päätetään toteuttaa, tehdään päätös urakoinnista ja suunnittelusta erikseen. Ei kuulu tällä hetkellä Infraohjelman tai Länsiratikat-projektin laajuuteen.
Kalusto on edullisempaa, eivät aina edellytä laajaa infrarakentamista. Raitiotien palvelutaso on kuitenkin korkeampi, ja Helsingissä voidaan liittyä olemassa olevan raitioverkkoon.
Raitiotien palvelutasoa vastaava bussijärjestelmä edellyttäisi laajaa infrarakentamista. On tarkoituksenmukaista laajentaa olemassa olevaa raitioverkkoa. Lisäksi Helsingissä on monia runkolinjoja, kuten 20 ja 30, joita liikennöidään sähkönivelbussikalustolla. Kokemukset ovat vaihtelevia.
Infraohjelma Helsinki ja Länsiratikat-projekti. Raatiin valitaan intressineutraali, noin 20 henkilön ryhmä.
Isoja periaatteellisia asioita on ratkaistu aiemmissa suunnitelmissa ja päätöksissä, mutta moniin yksityiskohtaisempiin ratkaisuihin ja toteutuksen tapoihin on mahdollista vaikuttaa. Aiempia suunnitelmia on laadittu eri vaiheissa. Ne eivät ole kaikilta osin ajan tasalla.
Länsiratikat laatii omat toteutussuunnitelmat, joiden perusteella vuorovaikutusta jatketaan. Kadunvarsipysäköinnin ratkaisuja, esim. Huopalahdentiellä, on jo päivitetty saadun palautteen perusteella.
Ensimmäiset katusuunnitelmaluonnokset laaditaan ja julkaistaan syksyllä 2025.
Suunnittelun edetessä määrät tarkentuvat. Näistä tullaan viestimään avoimesti.
Kyseessä ei ole pelkästään raitiotiehanke vaan myös maankäytön tavoitteita toteuttava hanke. Vertailua ei voi tehdä kapeasti pelkästään ajoneuvojen materiaalien ja energiankulutuksen tasolla.
Ei ole tietoa robottibusseista. Käsitys on, että tätä ei ole edistetty paikallisten kokeilujen jälkeen.
HSL käynnistää linjastosuunnittelun syksyllä 2025. Kaikilla alueilla tulee olemaan tarvittavat yhteydet raideliikenteeseen ja lähipalveluihin.
Lähtökohtaisesti runkolinjan 20 liikennöinti päättyy. Muu joukkoliikenne sovitetaan tähän. HSL aloittaa linjastosuunnittelun syksyllä 2025.
Kyllä. Se muodostaa maankäytön selkärangan muun muassa Vihdintien varressa, Riistavuoressa ja Valion tehdasalueella. Jos kaupunkisuunnittelu kiinnostaa, voit tilata ilmoitukset uusista suunnitelmista Helsingin kaupungin Suunnitelmavahti-palvelusta.
Kyllä. Kaupunkiraidehankkeet ohjaavat investointeja ja lisäävät alueiden houkuttelevuutta myös rakentajien näkökulmasta. Alueiden asemakaavoitus etenee yhdessä liikennehankkeiden kanssa.
Tämä huomioidaan suunnittelussa.
Pikaraitiolinja muodostaa alueen uuden runkolinjan ja tarjoaa myös uusia yhteyksiä. Linja 14 on saavutettavissa monista Munkkiniemen osista. Toisaalta yhteys keskustaan säilyy myös linjalla 4, joka palvelee vanhaa Munkkiniemeä.
Kyllä. Linja 5 palvelee tärkeää läntisen kantakaupungin joukkoliikennereittiä eteläisten kaupunginosien, Kampin, Töölön ja Meilahden välillä.
Rakentamisen aikataulusta viestitään, kun tarkempaa tietoa on saatavilla. Keskustelu liikennejärjestelyistä edistyy, kun puistotien suunnittelu käynnistyy.
Huopalahdentielle toteutetaan raitiotie viherratana keskelle katua, sen ympärillä on kaksikaistaiset ajoradat, ja kadun reunoilla säilyvät nykyisenkaltaiset talouskaistat.
Huopalahdentielle toteutetaan raitiotie viherratana keskelle katua, sen ympärillä on kaksikaistaiset ajoradat, ja kadun reunoille jää nykyisenkaltaiset talouskaistat. Kadunvarsipysäköintiä säilyy molemmilla reunoilla, ja pyöräliikenteelle on esitetty pyöräkaturatkaisua erillisten pyöräteiden sijaan.
Kyllä. Kulku kiinteistöille ja tonteille säilyy myös rakentamisvaiheen aikana. Työnaikaisia liikennejärjestelyjä toteutetaan alueelle, ja reitit saattavat hieman muuttua. Ulos ja sisään pääsee aina. Lisäksi pelastustiet pidetään auki, ja niistä sovitaan erikseen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kanssa.
Munkkiniemen ja Munkkivuoren alueella alustavia aloituskohteita keväällä 2026 on kaksi:
– Munkkiniemen puistotien peruskorjaus
– Turunväylän liittymäalue
Nykyinen liittymäalue muutetaan T-risteykseksi. Turunväylällä työalueena on Professorintien ja Huopalahdentien välinen osuus (ks. Väyläviraston suunnitelmakartta: T214-1). Tarvittavan työalueen laajuus Huopalahdentiellä tarkentuu suunnittelun edetessä.
Tavoitteena on aloittaa rakentaminen huhtikuussa 2026.
Meluavien töiden työaikoja rajoittavat meluluvat, jotka haetaan lähempänä rakentamisen aloitusajankohtaa. Tyypillisesti niitä saa tehdä klo 7–18 välisenä aikana. Muut, tavanomaiset rakennustyöt aloitetaan pääsääntöisesti klo 7.00 ja lopetetaan viimeistään 20.00. Tarkemmista työajoista viestitään niiden tarkentuessa keväällä 2026.
Valitettavasti ne joudutaan poistamaan. Tavoitteena on toteuttaa Huopalahdentielle vastaava, kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen design-elementti raitiotien pylväiden avulla.
Ei ole. Länsiratikat osallistaa kaupunkilaisia monipuolisesti, sekä digitaalisin että perinteisin menetelmin.
Linjan 14 keskustan päätepysäkkiä on suunniteltu Kolmikulman olemassa olevalle päätepysäkille.
15.5.25 klo 17.00–18.00
Keskustelu- ja infotilaisuus lähitalojen asukkaille
Lassilan reunapuisto
Lassilan reunapuistossa järjestettiin Länsiratikat-projektin valmisteleviin töihin (lisätietoja täällä) liityvä vapaamuotoinen keskustelu- ja infotilaisuus lähitalojen asukkaille liittyen kesäkuussa 2025 aloitettaviin kunnallisteknisiin töihin.
Tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset
Tietoa Lassilan kunnallisteknisistä töistä löytyy Länsiratikoiden Valmistelevat työt -sivulta.
Tämä ei valitettavasti ole turvallisuussyistä mahdollista. Kaivannon tuentaratkaisut vievät tilaa puistoalueelta, eikä turvallista reittiä työmaa-alueen läpi ole mahdollista järjestää, ainakaan töiden alkuvaiheessa. Työmaa tarkastelee mahdollisuutta avata reitti alueen läpi myöhemmin. Ajantasaisin opaskartta suljetuista ja käytössä olevista reiteistä löytyy täältä.
Tämänhetkisen tiedon mukaan tämä ei valitettavasti ole mahdollista. Työalueen raja kulkee hyvin lähellä tontin rajaa. Työmaa pyrkii mahdollisuuksien mukaan järjestämään kulkureitin rivitalon edustalle, jos se on työteknisesti myöhemmin toteutettavissa.
Kaapelireitin sijainti johtuu teknisistä reunaehdoista sekä Vihdintien varren tulevasta maankäytöstä.
Tämä saattaa olla mahdollista. Asiaa selvitetään parhaillaan.